A román az új magyar? - Csíki sör botrány

Hónapok óta izmozik a magyar kormány egyik kiemelt stratégiai partnerével, a holland Heinekennel. A téma a román Csíki sör és annak megsegítése, de a kérdés az, hogy meddig lehet elmenni ebben a kérdésben. A Magyar Kormány miért szállt el ennyire?

Mint tudjuk, az Igazi Csíki Sör a Lixid Project S.R.L. tulajdonában levő csíkszentsimoni Csíki Sör Manufaktúrában gyártott Bock típusú sör. Mielőtt tovább mennénk, nézzük csak meg ezt a Lixid Porjectet...

A cég vezetője elvileg Lénárd András, aki csak a cég felének tulajdonosa, ugyanis a holland Lixid Holding BV., valamint Lénárd fele-fele arányban járult hozzá a cég megközelítőleg 100 ezer euróra rúgó alaptőkéjéhez is. A cégek mögötti kusza hálózatot még egy tapasztalt szakembernek is nehéz lenne előásni, hiszen találunk az érdekeltségi körben bizonytalan hátterű off-shore cégeket, valamint nem tudjuk, hogy kik a cégek tényleges tulajdonosai. Ha nagyon messzire akarunk menni, még az is kérdéses, hogy részvényesként, vagy befektetőként egészen véletlenül nem találnánk-e meg a Heinekent. Elmondásuk szerint, a Csíki sör 40 székely dolgozót foglalkoztat, a gyártási kapacitás pedig  napi 400 hektoliter. 

Mitől is magyar a Csíki sör?

550219caa2dd1.jpgMikor a Csíki sörnek utánakérdeztem a gyártónak, valamint megkérdeztem az ismerőseim között lévő nagy Csíki sör fanokat, hogy mitől magyar ez a sör, nem sok érvet kaptam mellette. Kezdjük ott, hogy a sör holland tulajdonban áll, melyet Romániában gyárt. (Erdélyben... Nem Erdélyben, hanem Romániában. Nincs olyan, hogy erdélyi GDP... Minden egyes Erdélyben elköltött forint, lej, kopejka, a román GDP-t erősíti). Székely emberek dolgoznak benne. Rendben, magyarul beszélő, maximum kettős állampolgársággal bíró emberekről van szó, akiknek minden járuléka a román gazdaságot erősíti. Mindennek a végén pedig ott van Lénárd András, aki elvileg Hollandia-Románia-Magyarország háromszögben él. Tehát minden bevétel, amire Magyarország számíthat az a kamatadó, amit Lénárd András bankbetétjei után be lehet szedni, már, ha Magyarországon tartja a pénzét. 

Ezek után elmondhatjuk, hogy a Csíki sörben annyi magyarság van, mint lopótökben a bűnözési hajlam.
Plusz 1: Az érvek között hallottam azt is, hogy a magyar identitást erősíti. Erre nem lehet mit mondani. Akinek a magyar identitását egy holland-román sör erősíti, azzal nem lehet mit kezdeni, de nem is nekik szól a blog

A sörrel önmagában semmi probléma nincs. Ez  egy klasszikus bock típusú sör, amely a Stella Artois ízvilágát idézi. 

Heineken bojkott

A minap elkezdődött egy kampány, mely szerint egy székely srác elutasítja a Heinekent, mondván, hogy ő székely, így székely sört iszik. Rendben. Azt mondom, rendben van, hogy egy székely Csíki sört iszik, hiszen a vásárlása után elköltött minden egyes forintot az a gazdaság fog megkapni, amelyben él. Ezt a Magyarországon élő magyarokra nem igazán mondható el. Ha ezt a kampányt Magyarországon akarják futtatni, inkább azt kellene írni a plakátra, hogy "Köszönöm, nem! Én is agy nélkül élek!"

bojkott-a-heineken-termekek-ellen-az-igazi-csiki-sor-hurcoltatasa-miatt.jpg

A botrány

A botrány kirobbanása 2014-ben kezdődött, amikor a Heineken Romania beperelte a Lixid Projectet. A per háttérben az áll, hogy a Heineken Romania tulajdonában áll a Ciuc Premium, ami magyarul Csík/Csíki Prémium-ot jelent. A keresetet végül a román bíróság első- és másodfokon is elutasította a keresetet, majd az európai védjegyhivatal is elkaszálta a keresetet. 2017. január 27-én a marosvásárhelyi táblabíróság ítéletet hozott. Ennek értelmében az Igazi Csíki Sör forgalmazását azonnali hatállyal meg kell szüntetni, a készleteket meg kell semmisíteni. Természetesen ekkor megjelent Lénárd András, hogy politikai ítélet született és az egész a székely emberek ellen irányul. 

Nem sokkal később Lázár János, aki bevallása szerint még életében nem fogyasztott sört, állást foglalt az ügyben. Ezzel megindult a szabadságharc a sörgyárak ellen. 

Kontra

A Heineken Hungáriával a Magyar Kormány a stratégiai megállapodások hajnalán megkötötte a szerződést. Míg a Csíki Sör 40 román állampolgárt alkalmaz, tulajdonosai között találunk egy vezetőt (nem mondom, hogy tulajdonost, hiszen a tényleges tulajdonosi kört nem látjuk), addig a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. esetében 8 igazgatóból 6 magyar a honlapjuk szerint.

800px-heineken_experience_amsterdam.jpgÖsszehasonlításképpen Csíki Sör gyártási kapacitás napi 400 hektoliter volt, míg a soproni gyár éves termelési kapacitása elérte az 1,8 millió hektolitert, a martfűi gyáré pedig 720 ezer hektolitert. Mind a két gyár 7000 négyzetméteres készáruraktára 14 millió palack tárolására alkalmas.

A világ harmadik legnagyobb sör piacon a harmadik szereplő 2003 óta van jelen Magyarország jelenlegi formájában. Két sörgyárában, Sopronban és Martfűn gyártják a Sopronit, a Heinekent, Gössert (annak ízesített fajtáit is), az Aranyfácánt, valamint a világ egyik legnépszerűbb ciderét, a Strongbowt is. Nem kell sok ész ahhoz, hogy lássuk, ehhez a feladathoz nem 40, ki tudja honnan összeszedett székely munkásra van szükség. 

A dolgozói létszámon, valamint a méreten és a stratégiai megállapodásokon túlmenően a cég éves szinten 3-5 milliárd forintos éves forgalommal rendelkezik, melynek minden járuléka a magyar gazdaságot erősíti. 

Sarló és kalapács

heineken_int_2011.pngA Magyar Kormány szabadságharca még mindig nem ért véget. Most az új irányvonal a tiltott önkényuralmi és hatalmi jelképek használata miatt indul eljárás a cég ellen. A cég kommunikációja szerint a Heineken-emblémában olvasható „e” betűk az erő és az egység kifejezői, a piros csillag motívum pedig a középkorból ered. A csillag sarkai a levegőt, a tüzet, a földet és a vizet, továbbá egy mágikus ötödik elemet, a főzet minőségét jelképezik. A zöld szín a sör és alkotóelemeinek természetes eredetére utal és életerőt sugároz.

Végszó

Így a tények után tegyük fel magunknak a kérdést:
Magyarországhoz melyik sörgyár áll közelebb? Egy holland-román manufaktúra, vagy egy világszinten is híres brand, amelyik hazánkban gyártja a portfóliójának jelentős részét. 

Máshogy kérdezve, melyik fájdalmasabb? :
Ha Romániában egy kis sörmanufaktúrának be kellene zárnia (, illetve át kellene neveznie a termékét), vagy egy magyar multi bejelentené, hogy több ezer embert utcára tesz és itt hagyja a magyar érdekeltségeit, mert mi #szabadságharcolunk?